Saturday, April 15, 2006

Hende den stædige

I sin tid inde på netbaby.dk, nærmere bestemt på BiB, mødte jeg jo PUK og Jasmin. Jasmin havde jeg mødt før, mange gange, i en tid hvor vi begge havde andre vi holdt os til. Ikke fordi vi ikke kunne lide hinanden, men det blev bare sådan - uden der var dårlig stemning. Så da vi mødtes igen, var det "vores tur" til at gøre en del af rejsen sammen.
En aften da vi alle 3 var samlet på msn, sad vi som så mange gange før og bitchede over hvor ringe det gik med vores babylavnings-forsøg. Snakken drejede hen på vores nicks - jeg siger: "Jeg har tænkt mig at blive ved med at kæmpe, så hvorfor give mig al den modstand, når jeg alligevel vinder til sidst? For jeg er en stædig Stina." Indtil dén aften hed jeg bare Stina, men jeg ændrede mit nick og ja, nu er det faktisk blevet en del af mig. En "social konstruktion", der er med til at definere den, jeg er. PUK blev til den positive og Jasmin? Ja hun kaldte sig for en aften med tilnavnet "naiv", men tog det ikke på sig for bestandig. Nok også meget godt :-)

Dét med stædigheden er meget beskrivende for, hvem jeg er. Mange lægger nok noget negativt i "stædig", men jeg gør ikke.
Stædighed kan være enormt konstruktivt. Jeg er f.eks. ikke stædig på en lukket måde. Jeg er ikke typen der holder fast i at verden kun kan se ud på én måde (min min min!) og jeg ved også at der er vinkler på ting, livet og verden man bare er nødt til at få gennem andre.
Det handler ikke om hvem der er god/ dårlig eller om at være "bedre end". Vi er bare forskellige. Og det kan man lære en ting eller to af!
Stædigheden er hos mig nok mest af alt udformet som ukuelighed. At vælge hvad man vil gøre med sit mørke, dét mørke alle mennesker har i deres liv, og de dystre sider, vi allesammen rummer. Mange gange har jeg valgt blot at sidde i det og vente på at det gik væk af sig selv - men det gør det ikke altid. Nogle gange skal man se efter en anden løsning, end den man gik og håbede på. Men er man stædig nok, så er intet umuligt. Fertilitet kan man ikke gøre så meget ved, det er blot en akavet form for forbandelse, der rammer én, uforskyldt. Men den kan blive "en bagvendt velsignelse":
Man finder nye venner, andre veje, får udviklet sin empati, lærer at det ikke nødvendigvis var dem man selv troede på, der ville være der for én i nødens stund. Og til sidst, men ingen ved hvornår, så finder man en måde at lyse op på; ikke blot de andres, men også ens eget mørke.
Om løsningen hedder klinik, donor, adoption, hormoner eller noget helt femte, er egentlig irrelevant i denne sammenhæng.

Med til ukueligheden hører dog også evnen til at være i dét, der gør ondt. Og vigtigst af alt, når man selv, som jeg, er kommet igennem det snævre kateter der fører ind i befrielsen fra infertilitet og ind til helt andre og nye kampe at bevare sin værdighed som "eks-infertil" ved at være ydmyg overfor andre, der stadig kæmper. Forstå at jeg ikke længere sidder med retten til den ultimative nøgle til forståelse og at nogle gange findes der ikke ord, der kan lindre.
Det mørke jeg har lyst i med min ukuelighed er måske slet ikke længere mit! Måske har jeg kun en lille del tilbage, for sådan ville livet det for mig.
De kampe jeg kæmper nu handler om en klagesag mod Hvidovre, som jeg før elskede så højt, over alt det de gjorde galt under min sidste fødsel. Fordi deres egne sygeplejersker og jordemødre siger at jeg skal. For min og deres skyld. Før min næste fødsel, på Hvidovre igen.
Kampene handler også om et møde med Distriktpsykiatrien i næste uge, hvor jeg skal fremlægge mine forslag til hvad vi gør med fremtiden.
Fremtiden har det med at komme, selvom man nogle gange helst vil udskyde den lidt.
Ikke sandt?

stubbornmom den Saturday, April 15, 2006

1 kommentarer

1 kommentarer

Blogger Signe og Jan skrev

Stædighed er ikke det værste, man kan være. Så får man jo også tit det man vil have. Og man kan jo også kalde det viljefast ;o) Hvis jeg skal vælge et ord om mig selv må det være, hmmmm: Ligefrem (nogen kunne måske fristes til at kalde det kontant eller skrap, men det er jo sådan nogen grimme ord) Hvad med Jer andre??

 

Skriv en kommentar!