Monday, May 21, 2007

Michael Mazes mentale nedtur...

... Programmet "Maze retur" om Michael Mazes arbejden sig tilbage til at være blandt Europas/ Verdens bedste bordtennisspillere, viste noget meget interessant om en mekanisme, jeg tidligere har talt om - nemlig de historier, vi fortæller os selv. Lad mig forklare:

Maze er inde i en "downflow" periode, plaget af skader og dette påvirker hans præstationsevne, ikke mindst mentalt.
I denne periode hører vi Maze brokke sig højlydt over sig selv, han fortæller sig selv "det er bare ikke godt nok", "det er simpelthen for ringe, det her" og "jeg kan slet ikke koncentrere mig" - efterhånden får man på fornemmelsen at manden ikke kun døjer med skader, men også og måske endnu mere, med sig selv, og at han måske forsøger at tirre sig selv ned til et punkt hvor han kan se bunden (om man så må sige) for derefter med sin jernvilje aktivt at beslutte at leve og sige den overbevisning der hedder "det er mig og ingen anden, der kontrollerer bolden!". Lad mig slå helt fast at det lykkes for Maze. Efter den første optur, begynder han at tale positivt til sig selv - "det er bare så godt det her" og lignende. Og det breder sig, fra "talk" til "walk", således at han ender med til fulde at gøre det ligeså godt, som han siger det er efter den første succesoplevelse.

Efterhånden som successerne kommer og han vinder sine EMkampe, hører vi en Maze der snarere siger "jeg" end "man". En lille sproglig markør der viser, at manden er på vej i kontakt med sig selv. Og jeg vil vove den påstand at enhver sportsmand/erhverskvinde/enhver der gør noget på topplan (og da i princippet også alle andre!) er inderligt nødt til at være i kontakt med sig selv. Kontrollere sig selv - det er det eneste, vi virkeligt kan kontrollere!

Jeg beundrer Mazes retur og hans vilje er ikke fremmed for mig, selvom vi præsterer indenfor to vidt forskellige sfærer. Jeg vil også vedkende mig hans temperament, og det er måske en fælles knast for mange - men én ting er helt sikkert:

Fokus kommer af at være i kontakt med sig selv. Og kontakt med sig selv og evnen til at opnå sine mål gennem en fokuseret proces er tæt forbundne med at fortælle sig selv de positive historier.

Så - en anden dårlig gang: Tjek lige hvilke historier, du fortæller dig selv!

stubbornmom den Monday, May 21, 2007

0 kommentarer

0 kommentarer

Skriv en kommentar!